lauantai 6. kesäkuuta 2015


Hiukan kevyen sähköajoneuvon lataamisesta tien päällä.'
Se ei ole helppoa tällä hetkellä. Latauspaikat, töpselit siis, ovat erittäin harvassa ja osa ajopäivästä menee aina niiden etsimiseen. Jos mahdollista, on hyvä soitella töpseleistä etukäteen, kysymys on nimittäin lähes aina täysin ennenkuulumaton ja uusi. Että joku tarvitsisi hiukan sähköä pariksi tunniksi keskellä päivää.
Kaupunkien matkailuneuvonnat eivät ole kuulleetkaan koko asiasta. Että joku tarvitsisi sähköä, olet aina ensimmäinen, joka kysyy. Heillä ei ole hajuakaan, mistä voisi löytää töpselin.

Erinäiset huoltoasemat ovat aivan yhtä pihalla. Ei ole kukaan koskaan kuulemma tarvinnut töpseliä. ABC-ketjulla on jopa ihan politiikka, ettei rakennuksiin ole suunniteltu töpseleitä kuin keittiöön ja vastaaviin henkilökunnan tiloihin. Näin minulle kerrottiin. On siis ihan erikseen päätetty insinööritoimistossa, ettei töpseleitä niin sanotulle täyden palvelun huoltoasemalle.
Välillä olen miettinyt, että mitä jos autoilija kurvaa pihaan simahtaneen akun kanssa, tai auto ei parkista enää käynnisty vaan virta on karannut?

Siihen jää. Sähköä et saa mistään, korkeintaan toisesta autosta. Uuden akun ehkä myyvät joissain paikoissa.
Vieressä on ruotsinlaivaa muistuttava jättimäinen ABC-megapoli, mutta siinä ei ole töpseleitä. Jos sattumalta jossain löydät töpselin rakennuksen sisältä jostain ruokapöydän vierestä, niin sitä et voi käyttää sillä laturisi pitävät kovaa meteliä ja vievät tilaa. Liikaa häslinkiä lounaspöytään.

Ainoa ketju, jonka pihassa lataus joten kuten onnistuu, on Neste. Ei heilläkään itse asemalla, eikä kaikilla asemilla, mutta niillä joissa on se erillinen autopesula. Siinä autopesulan seinässä on töpseli, jossa on monimutkainen ajastin (pyöritä ensin myötäpäivään, sitten vastapäivään, ja sitten vielä myötäpäivään). Siitä saa maksimissaan sähköä kahden tunnin ajan, jos osaa käyttää ajastinta.

Joidenkin harvojen huoltoasemien pihassa on ns. matkaparkki, joista käsittääkseni saattaa saada sähköä CEE-plugilla. Tarvitset aina mukaasi sekä Schukon, että CEE-adapterin. Monilla leirintäalueilla on käytössä pääsääntöisesti CEE-töpselit, joihin schuko ei käy. Leirintäalueilla voi usein ladata keskellä päivää.
Se maksaa sen kuusi euroa. Sähköä kulutat yhden kilowattitunnin verran, eli kuuden centin edestä.
Tasan satakertainen hinta. Tätä eivät ihmiset usein usko. Ihmisten asenne sähkönpyyntöösi on se, että imet kaupungin voimalaitoksen kapasiteetin tyhjäksi. He kokevat, että varastat heiltä jotain, kun pyydät sähköä hetkeksi ja tarjoat maksua. He eivät helpolla usko, kuinka vähän sitä sinulla kuluu.

Kerran latasin erään tanssilavan seinästä. Seuraavana päivänä töpseli oli suljettu. Kuusi centtiä.
Kun tarjoat kahta euroa korvaukseksi kuuden centin latauksesta, niin sitä pidetään pienenä summana.
Oma lataustehoni vastaa leivänpaahdinta. Molemmat vievät 700W.
Sähköautoille tarkoitettuja koko ajan yleistyviä latauspisteitä ei voi käyttää. Siihen on monta estettä.
Ensinnäkin hinta, joka on kannaltasi absurdi. Lataus noissa latauspisteissä maksaa luokkaa 15 euroa tunti. Kahden tunnin kuuden centin latauksestasi maksaisit siis 30 euroa. 100km ajo maksaisi sinulle noin 50 euroa. Maksasit, jos pystyisit, sillä maksaminen ei onnistu, kuin jollakin etukäteen ostetulla kortilla ja koodilla. Toiseksi sinulla ei ole sopivaa töpseliä, että voisit ladata sähköautojen latauspisteestä. Schuko tai CEE ei käy, niissä on omat merkkikohtaiset töpselinsä.

Yksi hyvä latauspaikka ovat taksiasemat, joilla on se erillinen lepotaukotilapömpeli. Niiden seinässä on rivi töpseleitä, joita saa kysymällä käyttää. Tällaisia asemia on vain aika harvassa. Karkkilassa on yksi.
Välillä minulle sanotaan, että "en osaa ajatella sähköpyörää retkipyöränä, nehän on tarkoitettu työmatkoihin"
Olen toista mieltä. Sähköpyörä on mitä parhain retkipyörä, kunhan se lataus vain onnistuu jossakin.
Itse rakentamalla ja hiukan asiaan perehtymällä on 150-200km toimintasäde saavutettavissa helposti.

Mitä nyt olen tämän keväänkin retkipyöräilyblogeja lukenut, niin jokaisella on pettänyt polvi jossain vaiheessa matkaa. Myös viime vuoden blogeissa. Tätä ongelmaa ei sähköpyörällä juuri ole, et tarvitse bussia, voit ajaa koko matkan. Ennemminkin näen asian niin päin, että lyhyillä parin kilometrin kaupunkimatkoilla sähköpyörä on painava, työläs ja tarpeeton, jollei kyseessä sitten ole tavarafillari yms. Lyhyillä matkoilla fysiikan pettäminen ei haittaa, eikä sitä yleensä edes tapahdu.

Ainoat asiat, jotka oikeastaan estävät sähköpyöräretkeilybuumin kehittymisen ovat valmistajat, jotka eivät valmista sähkopyöriä suurella akkukapasiteetilla (voit silti itse tehdä sellaisen), ja tien päällä lataamisen hankaluus.

1 kommentti:

  1. Sama ongelma kuin sähkömopolla: toimintasäde ensinnäkin kiinnostaa/huolestuttaa asiaan vihkiytymättömiä lakkaamatta. Vastasi toimintasädekyselyihin mitä hyvänsä seuraa virnuilua ja suunsoittoa. Kyllä on jumissa tämäkin homma: Meillä ei taida sähkötöntä bensa-asemaa löytyä (ja asemia on kai aika tiheään!). Sen rinnalla, jos ladata voisi vaikka jok'ikisessä niistä toimintasäde ei olisi ongelma koko valtakunnassa ehkä Lappia lukuun ottamatta. Luulen että polkupyöräturneelle lähtiessään pitelisi joka päänaukoja toisinaan joitain taukoja, ja ehkä jollain bensiksellä?

    VastaaPoista