sunnuntai 2. elokuuta 2015



Suoravetomoottorin huolto.
Ostaessani tämän moottorin sen laakereissa oli jo uutena aavistus klappia. Takapainoisessa retrokinnerissä, joka rasittaa laakereita ja vannetta paljon sivusuunnassa tuo klappi alkoi kasvaa hiljalleen, ja oli etenkin kuumana jo ihan huomattavaa. Vannetta sivusuunnassa moottori kuumana vääntäessä laakereista alkoi kuulua klik-klak. Ei hyvä. Kutenkin kuvastakin voi nähdä, on magneettien välinen rako suoravetomoottorissa hyvin, hyvin pieni. Joitain millin osia, ei ollut rakotulkkia käsillä että olisi mitannut.

 Tällä moottorilla on ajettu 4000km. Käämitykset vaikuttavat palamattomilta eikä ruostetta näy onneksi missään yhtään vaikka muutama sadeajopäiväkin on takana. Jos laakereissa on klappia, kärsii ensimmäisenä teho kun magneetit eivät kohdistu täydellisesti, ja seuraavaksi magneettit alkavat ottaa fyysistä kontaktia. Ulkoapäin suht jykevä moottori on avattuna suorastaan jopa siro. Magneetit eivät ole suuria.
Pystypyörässäni 11 000km ajettu täysin samanlainen moottori on yhä laakereiltaan hyvä. Ei klappia. Jostain syystä sen "kv"-arvo on tosin pienempi. Se on hitaampi, mutta vetää mäissä paremmin kuin tämä.


Ulkomaiset ohjeet neuvovat irroittamaan kopat naputtelemalla akselin päähän. Ei toimi, on kokeiltu. Toimiva irroitusmetodi on vasara ja terävä ruuvimeisseli. On edettävä varovasti, kun ensimmäinen pieni rako syntyy, jatketaan naputtelua toisesta paikasta. Muutoin ohut alumiinikansi murtuu, jos yhdestä kohtaa väännetään liikaa. Loppujen lopuksi kannet irtosivat suht helposti.


Laakerin irrotus kävi kätevästi sopivalla teräväpäisellä isolla piikillä, joka ei riko tiivisteitä. Laakerihan on entinen tämän irroituksen jälkeen, mutta kulunut se jo oli muutenkin. Kyseinen laakerityyppi on 6202 RS.
Ulkokehä 35 milliä, sisäkehä 15 milliä, leveys 11 milliä. Niitä saa Biltemasta 3,90 kpl, Motonetistä SKFän vastaavia 5,90 kpl. Yleinen laakerikoko 125-kuutioisissa moottoripyörissä ja pesukoneissa.


Laakereissa oli jo sen verran klappia, että kestovoiteluöljyt olivat vuotaneet osittain ulos tiivisteen väljistyessä laakerin mukana. Oli vähän sotkuista, öljyä oli siellä ja täällä. Jos tämä homma on tehtävä sanotaan 5000km välein, niin voin huokaista helpotuksesta. Työ ei ole vaikea eikä suuri, puolen tunnin homma. Laakerit ovat lisäksi niin halpoja, ettei kuluneilla laakereilla kannata ajaa.


Takapakka noin 3500km jälkeen. Alussa oli vähän aikaa moottoriton vanne ja toinen pakka. Samaa tahtia kuluu kuin ennen moottoria pystärissä, Ketju alkaa olla jo finaalissa 4000km jälkeen. Takapakan irroitus onkin sitten suoravetomoottorista hiukan monimutkaisempi homma. Moottorin akseli on kierteiden kohdalta 14mm, ja Simpan irroitushylsyn sisäreikä 12mm. Irroitustyökalu on vietävä koneistamolle, ja poratttava sisäreikä suuremmaksi. Pakan laakerissa on klappia 3500km jälkeen ja kakkosrattaasta on katkennut kolme hammasta. Viisilehtinen pakka on juuri sopiva. Ykkösratasta ei voi käyttää sillä vaihtaja ottaisi kiinni moottoriin. Leveämpi pakka toisi ongelmia ketjunohjaukselle. Ketjun sivuttaisliike ei saa olla suuri kun toinen ketjupyöristä on suht lähellä takapyörää.


Edit: hyvin pelaa rempan jälkeen, klappi väheni murto-osaan.
GT-Motor Pitäjänmäellä sorvasi kympillä Simpan pakka-avaimen sopivaksi 14mm-akseliin.
Oli kuulemma kovaa tavaraa.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti