lauantai 20. kesäkuuta 2015






Ketjurulla eli idler pulley, tai recumbent power idler. Näitä on Velogatissa kaksi kappaletta. Kumpikin kääntää vetävän ketjun kulkusuuntaan noin 40 astetta. Rulliin kohdistuva voima lienee jotain viidenkymmenen kilon luokkaa poljettaessa lujaa. Kaupassa ulkomailla nämä maksavat 55 euroa kappale, plus posti. Halvin malli. Kalliit mallit ovat yli satasen kappale, ennen postia ja tullia jenkeistä.
Ylempänä kuvassa itsehitsattu malli, painoa 203g. Siinä on Bilteman kuulalaakeri, joka on hitsattu sinkularattaaseen. Menetelmä on huono siksi, ettei kuulalaakeri kestä hitsaamista. Kuulien pinta vaurioituu.
Uusi 12mm reiällä oleva kuulalaakeri kesti reilut 2000km.

Sen seuraajaksi rakentelemani korvike kuvassa alhaalla on fiksi-pyörän takanapa, painoa 290g. Noita saa Fillarikellarista 11 eurolla. Ratas on kierteellä, joten sen voi vaihtaa. Näin saa toimivan ketjurullan parilla kympillä. Kevyt se ei tietenkään ole. Kaksi tehdastekoista rullaa maksaisi pitkälti yli satasen, eikä niiden kilometrien kestomäärästä osaa sanoa. Ratas niissä ei ole vaihdettava, joten maksimissaan rattaan ikä. Niitä käyttämällä saattaisi pelkkiin ketjurulliin kulua vuodessa vajaat 300 euroa, mikä on hieman liikaa köyhälle kinneristille. Rattaaksi käy 332-ketjulle tehty fiksiratas, joita saa lähinnä Kumiluodista. Perus sinkularatas ei käy, koska se on tehty vaihteettomalle perusketjulle, se on liian leveä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti