tiistai 16. kesäkuuta 2015






Sain tarpeekseni jatkuvasti rikkoutuvista takarenkaista. Niitä (57-559) on nyt mennyt kevään aikana noin kymmenen. Tappajasepelit tulee läpi, sitten kun laitat pistonsuojanauhan niin nauha hankaa renkaan kankaat rikki sisältä, jne. Kinnerin vaatimukset takarenkaalle ovat aivan toiset kuin pystyfillarin.
Kinnerissä renkaaseen ja vanteeseen kohdistuu suuri sivurasitus. Pinnat kestävät sen sitä paremmin mitä vähemmän vanne joustaa sivusuunnassa, ja mitä leveämpi ja tukevampi rengas on.
Ajatus oli pinnata se 3 mm pinnoilla, mutta nippoja ei löydy toistaiseksi mistään, pinnoja kyllä. Nyt laitoin siihen vanhat 2,5 mm kiinanpaskapinnat, kun muita ei ollut.

Vanne on 21-kokoinen mopon etuvanne. Löysin sen reissulla Koskenkylän rompetorilta eurolla. Sain samalla pikakurssin, kuinka moponrengas vaihdetaan ruuvimeisselillä. Irroitimme vanteelta vanhan maastorenkaan pois. Sahasin siitä pois vanhat pinnat rautasahalla kun ne eivät enää ruosteen takia muuten irronneet. Rengas on uusi mopon katurengas.
Kun oli jo vanne, niin päästiin alle sadalla eurolla. Muuten olisi mennyt enemmän. Pinnasetti tällaiseen maksaa jo seitsemänkymppiä. Renkaat kuudestakympistä ylöspäin.

Tappajasepeli, see what you got :) Se on tubeless-teräsvyörengas. Painaahan se kuin perkele, ulkorengas lähinnä, mutta tämä ratkaisu oli lähes pakko tehdä. Koko kiekko moottoreineen 13,6kg.
Kolme kiloa tuli lisää, mutta kinneriä ajatellen se on juuri oikeassa paikassa tuossa.

Tukevuus on...no...:) Miellyttävä. Ei paljon hötky tämä. Veikkaan, että tämän renkaan kulutuskestävyyskin tulee olemaan jotain muuta, kuin aiempien fillarinkumien, jotka kestivät 1500km vaikka takana ei ole edes jarrua (vielä). Lisäksi tämä ratkaisu lisää turvallisuutta huikeasti. Pientareella ajo lujaa on vähän pelottanut siitä syystä, että jos se fillarinrengas fillarinvanteella kosahtaa täydessä vauhdissa, niin kinneri menee poikittain ajoradalla ja siitä lähdetään sitten katon kautta ympäri. Jos rengas tyhjenee, niin kinneri lähtee sladiin välittömästi. Tällainen teräsvyö-DOT-rengas säilyttää ryhtinsä, etenkin tässä käytössä, vaikka se yhtäkkiä tyhjenisikin. Näen tämän valinnan myös henkivakuutuksena.

Renkaan laitto vanteelle kahdella polkupyörän pienellä rengasraudalla ja ruuvimeisselillä oli mielenkiintoinen savotta. Kids, don"t try this at home. Siinä nimittäin hiki valuu otsalla, mutta meni se, jumalauta. Vääntää saa isolla ruuvimeisselillä suunnilleen sen mitä lähtee. Sisärenkaan venttiilin pujotus paikalleen on myös toisenlainen rasti, kuin polkupyörässä. Kun sormet eivät yllä sinne vanteen venttiilinreikään saakka.
Kohta sen voi joutua taas irroittamaan, jos löydän niitä 3mm nippoja, niin vaihdan ne pinnat siihen.
Renkaan ulkomitta täynnä ilmaa on millilleen juuri sama, kuin 57-559 renkaan ulkomitta.


Koeajon-edit: oli kyllä todella hyvä ajaa. Jessus mikä tukevuus. Pystyi ajamaan kurveihin todella lujaa. Huonona puolena se että vierintävastus kyllä kasvoi hieman.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti